perjantai 30. joulukuuta 2011

luppaukset vm. 2012

Huomenna juhulittaan uuen vuoden vaihtumista. Olisi hienoa keksiä jottain oikkeen syvällisiä juttuja esimerkiksi "alan hymyillä vastaantuleville", mutta täytyy myöntää, että tykkään enemmän tämmösistä konkreettisista asioista. Harrastan muutenkin aika paljon luppauksen tekemisiä ittelleni, oon ihan onessani rajottelemassa elämääni ja keksimässä kivoja asioita kuten että alan salilla moikata kanssatovereitani. 

01 Alkoholi
Kuten olen ehkä jo aiemmin mainostellut, lopetin alkoholin juomisen Halloweenina 2010. Nuoruudessani en hirveemmin ryyppäilly, mutta sitten ku 17-vuotiaana sille tielle menin ni menin kanssa kunnolla. Party party! Ei juhlia ilman humalaa. Mikä vaan meni veganismin rajoissa alas, parhaiten kolahti toki kalja. Niin ja katu-uskottavuuttani kasvattavat juomat kuten viski. Juominen on ollut kuitenkin aina ristiriidassa muuten terveellisen elämänkatsomukseni kanssa ja onkin aika ajjoin teheny oikeesti mieli lopettaa koko homma seinään. Vuonna 2006 olin juomatta 3,5 kuukautta ja se oli meikäläisen kaltaiselle juhlasielulle iso askel. Ylleisön painostuksesta tupareissani alloin sitte taas kaljaa kullautella. Kun vuos 2010 vaihtu niin lupasin ittelleni, etten niin ussein ennää jois. Rajotin alkoholin kerran viikkoon nautittavaksi, eikä kaljalla käyminen työpäivän päätteeksi silloin tällöin olisi ennää ok. Koko ajan kaipasin kuitenkin ihan kunnon tottaalikieltäytymistä tuosta turvottavasta ja minulle ei niin sopivasta aineesta. Halloweenina sitten alkoi kuukauden tipaton, joka on hupsistarallaa jatkunut nyt tähänkin asti. En halua myöskään vuonna 2012 juoda. Minun ei tee mieli ennää käyvä kapakoissa tipattomuuteni takia ja tämä on oikeesti tosi radikaalisti vaikuttanu minun sosiaalisiin ympyröihin. Voin paljon paremmin kun saan käydä salilla viikonloppuaamuisinkin, koska en joudu ennää potemaan krapulaa. Hurraa, absolutismi!

Kera skotlantilaisen ystäväni, syksy 2008.

Latviassa Optima-kurakaljaa pusuttelemassa, joulu 2008.

Luciano, meikä ja sangriat, huhtikuu (?) 2009.
Liisaa esittämässä, kevät 2009.
Efes Pilsen? Evet! Kesä 2009.
Hienostunut martini, kevät 2010.
 02 Elokuvat
Olen mielestäni katsonut vuoden 2011 aikana liian vähän leffoja. Oikeesti, sori, oon vähän friikki. Mielestäni vuonna 2012 voisin ottaa hieman rauhallisemmin elokuvien suhteen. En tarkoita sitä että kattosin vähemmän, vaan että en stressais niistä niin paljon. Tahon myös ottaa elokuvamaratonit tavaksi. Joskus voisin olla vaikka kaksi päivää kokonaan leffatta ja sitten ottaa vahingon takaisin vappaapäivänä kattomalla vaikka neljä putkeen. Halluun myös hieman enemmän jäsenneltyjä leffalistoja kehitellä. Ei ennää irtonaisia paperilappusia Episodi-lehtien ja päiväkirjojeni välissä. Kunnon organisoitu meininki ni oon tyytyväinen!
 
Latviassa joulupäivänä leffojen parissa, 2008.
03 Kahvi ja tee
Viime vuonna lupasin lopettaa kahvin ja niin sitten tein. Voin kahen käen sormilla luultavasti laskee soijalatet, jotka oon vuoden 2011 aikana juonnu. En kerrassaan halluu olla mihinkään epäterveelliseen koukussa. Kauhistutti nähhä kiukkunen aamu-Katri, jos se ei päässy mustan kullan äärelle. Siis kahvin, ei öljyn. Sen päätä alkoi särkee ja sammoin pian hänen kanssaeläjänsäkin kallossa alako jomottaa. "Minusta ei tule koskaan tällaista." Kahvia join 15-vuotiaana kesän ajan ja sitten palasin siihen Katriin tutustuttuani. Jotenkin kun pannu oli aina kuumana ja toisella kuppi käessä niin tottuin siihen, että meikäläisellekii kahvi maistu aamuin illoin. Mielestäni saan edelleen kuitenkin juua muutaman erikoiskahvin vuoden aikana jos niikseen tullee, mutta vain sen verran että vuoden päästä tästä pystyn edelleen laskemaan kerrat kahen käen sormilla.
Syksyllä vaihdoin teen pelkästään vihreeseen teehen. Aion jatkaa tätäkin. Vihreetä teetä sekä Yogi-maustesekkoituksia, mutta ei mittää tummaa meininkiä. En ees hirveesti tykkää mustasta teestä, ni miks sitä oon niin pitkään jo juonu? Eilen join pikku kupillisen turkkilaista çayta niin ymmärsin, että ei mee niin ihanasti alas ku vihree.

Simit ja çay yhteen soppii, huomenna.. Ankara, 2009.
Tea time, 2010.
Ylikansallisuutta tukemassa, höh, Belgia 2011.
04 Karkit ja herkut
Tiiättekö, tähän en löyä kuvvaa omasta takkaa. En oo elläissäni syöny koskaan karkkia hirveemmin, kun lapsuudessa vanahemmat rajotti tätä tosi raisusti. Karkkia saatiin vähä pääsiäisenä sekä jouluna, tyyliin. Mut hyvä vaan, enpä ainakaan joutunu sokerikoukkuun. Lopetin 13-vuotiaana karkin kaheksaks kuukauveks ja sitten Toffifeen ansiosta romahin.. No, en ollu ihan ehtiny täyttää 14 vuotta ku alotin lakon uuestaan. Sillä tiellä oon yhäkin eli kevväällä taitaa tulla 11 vuotta täyteen karkitonna. 
Herkuistakkaan en oo pahemmin välittäny ja vaikka olisinki nii oon hyvin osannu kieltää itteltäni ne. Mutta Hollanti, Hollanti minkä pakkomielteen minulle teki! Keksiä keksiä keksiä keksiä keksiä, sorbettia.. En kuitenkaan voi hyvin nyt ku oon niin antannu ittelleni luvan kekseihin. Vuonna 2012 aion olla syömättä niitä ennää. Mietin oonko liian tiukka ittelleni, jos antaisin luvan esim. kerran kuussa jäätelöö napostella kera muutaman pikku keksisen? Kuitenkin tykkään enemmän hedelmistä sekä soijajugurttiin dipattavista kasviksista, joten annan niitten nyt palata tanssien elämääni.

Ah, lapsuuteni Toffifee..
05 Koulutehtävät
Jos joku tietää mitä tarkottaa "viime tippa", niin minä! Keksin niin paljon kaikkee kivempaa tekemistä ja laistan hommista viimisseen hetkkeen asti. Minulla pittäis koulua ennää olla puoli vuotta jälellä ja halluun päästä kunnialla läpi. Joten nyt pistän leffat sivvuun arkipäiviksi, ainakin osittain, ja alan keskittyä koulujuttuihin. Oon ollu viittomakielentulkkikoulutuksessa jo syksystä 2006, minun tarvii jo oman mielenterveyteni vuoksi saaha koulu päätökseen, kiitti vain!


06 Lukeminen
Oon ollu 5-vuotiaasta lähtien ihan hirrrrmunen lukutoukka. Nyt lukeminen on kumminki menny jostain syystä kausittain. Viime kesänä ihan intopiukeena ravasin kirjastossa pikalaina-kirjoja hakemassa. Hollantiin otin yhen kirjan vaan mukkaan ja mietin että voi kaahhee, tuonhan luen hetkessä. Kuinkas kävikään? Pääsin ehkä kymmenennelle sivulle ja se siitä! Minulla on myös kirjahyllyssä vaikka kuinka monta opusta ilmapiiriä sulostuttamassa, mutta en oo niitten immuun ees yrittäny päästä. Damn. Halluun ottaa tavaks sänkyyn mennessä edes kymmenen sivvuu lukkee kirjasta ja mieluiten myös välillä oikeesti uppoutua lukemisseen vaikka kaheks tunniks kerrallaan. Sitäpaitsi kirjotan paljon paremmin ja sujuvammin aina ku oon lukenu paljon.

Tikkurilan kirjastossa turkinkielistä kirjaa lukemassa 2009 tai 2010.
 07 Musiikki ja laulaminen
Halluun ehottomasti tutustua uusiin bändeihin ja artisteihin. Yläasteikäsenä ja lukiossa kulutin paljon aikaani siihen, että opettelin biisejä ulukoo ja niitä sitten tuntikausia keskenäni kaseteille lauleskelinkin. Voisin yrittää hektiseltä elämältäni löytää vähän enemmän aikaa siihen, että opettelisin lyriikoita ja mieluiten vielä alkaisin harrastaa Katrin kanssa jammailua. Ollaan sitä aivan liian harvoin tehty.. Luppaan myös tutustua ainakin yhteen bändiin viikossa. Aamen.

"Lololol lollo looo!"
08 Sisarukset, ystävät ja muut lähimmäiset
Halluun satsata aikaa ja rakkautta sisaruksiini ja lähimmäisiini. Oon nyt valitellu sitä, ettei minulla oo ennää niin sosiaalinen elämä ku ennen. No, ei tarvii ehkä niihin mittasuhteisiin yrittääkään palata, mutta silti tahtosin tavata kavereita ja ystäviä paljon usseemmin. Aion järjestää laatuaikaa varsinkin Mirja- ja Susanna-siskojen kanssa. Pakotan Melissan säännöllisssiin Skype-keskusteluihin minun kanssa. Johanneksen aion kans varastaa ittelleni aika ajoin. Jeremias, varo vaan, joutuu kans tulemaan tähän uv-luppaukseeni mukkaan ja alottammaan yhteydenoton. Oon jo nyt innoissani kaikista uusista kaverisuhteista, joita pääsen luomaan. Yksi paikka mistä voisin heimonhengeläisiä (ainakin jollain tasolla) löytää, on kuntosali. Sinne siis haku päällä!

Jouluna 2003 Jorroisissa. Hanna-isosisko puuttuu kuvasta.
Johanneksen häät, kesä 2009.
09 Urheileminen ja välipäivät
Urheilen ihan hullusti, joten voisin nyt olla järkevä ja oikeesti ängetä 1-2 välipäivää viikkoon. Välipäivät mieluiten vaan semmosille päiville, jolloin oon muutenkin menossa. Ei tarvi löhösunnuntaina itkeskellä spinningien ja punttien perrään. Halluisin kovasti myös alottaa tanssimisen uusiks, mutta ehkä kerran viikkoon, kahteen saa riittää. Ei mittään kolome kertaa viikossa -meininkiä, niin ku jossain vaiheessa. Aion myös rauhottua niin, etten tuulispäänä kipase Fressillä käymään ja tukka putkella taas pallaa kottiin. Annan ittelleni aikaa istua hierontatuolissa lehttee lukemassa! Jee! Ainii nyt keksin tähä ekstraluppauksen. Alan taas harrastaa tanssipeli In The Groovea. JEEEEEEEEEEEEE!!! Se on ihana peli! Oon siinä niin haka! Tanssimatto vaan alle ja menoks.

Va fan?
10 Valokuvat
Kamera mukkaan usseemmin. Oon eläny melekeen koko elämäni iliman kameraa, kunnes Katri meikäläiselle moisen osti alkuvuodesta 2010. Siis kameran, ei elämän. Alan kuletella sitä kassissa, koska ihan liian ussein mietin: "Tästä halluun kuvan ottaa."  Siis kameraa kuletan kassissa, en Katria. Nyt ku ei oo kännykässäkkää kameraa, niin en voi tuosta vaan nappailla hienoista asioista otoksia. Kuvvii, kuvvii, kuvvii. Asioiden ikkuistamista "filimille".

Kyllä meikänkii kameralla ihan hienoja kuvia tulloo..

2 kommenttia:

  1. Luppaukset sopivat teidän pirtaanne! Tarkentava utelu kohtaan kuusi; minkälaisia kirjoja suunnittelet lukevasi?

    VastaaPoista
  2. En ollu tarkemmin miettiny, jotta millaisia kirjoja. Olisiko sinulla jottain suosituksia kenties? Minulla on niitä iänikuisia listoja tosin, joita voisin alkaa käydä läpi. Niitä semmosia "kirjoja, jotka on luettava". Halluun lukkee klassikoitakin, sekä suomalaisia että ulkomaisia. Niin ja, omaelämäkertoja!

    VastaaPoista