maanantai 17. joulukuuta 2012

joulu joulu X-mas

Minä, pukki, Jeremias.

Rakastan joulua ja varsinkin joulunviettoa perheen kesken. Minulle on pienestä pitäen ollut erittäin tärkeää pittää samat perinteet joka vuosi. Puhelin veettiin seinästä irti ja metsän toisella puolella asuva leipuri toi joululeivän. Aamulla herättiin aikaisin koristelemaan kuusi, syötiin, leikittiin ja oltiin malttamattomia. Päivällinen oli runsas ja kaikki kokkoontuivat yhen pöyvän ääreen niin hyvin ku siihen isona perheenä mahuttiin maholliset puolisoitten kanssa. Meillä ei ollu oikkeen koskkaan tapana syyä kaikki yhessä, siksi joulupäivällisen merkitys olikin niin taianomainen. Olleellisena osana joulunvietossamme oli toki myös joulukirkko (johon ussein nukahin, vaikka varsinkin jouluvirret ovat mielusia minulle) ja sieltä takas kottiin kissaaminen (potkukelkoilla). Iltaa kohen alkoi minulla ylleensä kärsivällissyys laskkee, koska koko ajan oli jottain pikku kinnaa. Jouluriitelykin kuului meiän perinteesseen..

Joulukuvaelman Jeesuksena roolistaan tietämätön Melissa.

Lahjoja, lahjoja!

Illalla järestys oli vielä semmonen että käytiin saunassa, syötiin riisipuuroa ja laulettiin kauneimpia joululauluja olkkarissa. Olkkarissa tavattiin myös ottaa käsilläseisonta-kisat, jottai tanssipelleilyä, joulukuvaelman esittämistä ja muuta ylleistä hauskuuttamista. Joku sisaruksista sitten lähti vaivihkaa pukkeutummaan pukiks ja tuli heittämään huulta keskuuteemme. Kysseessä saatto olla roisi Hanna-pukki, myös aikalailla pervonpuoleinen Johannes-pukki tai sitten vaikka Mirja paukuttelemassa reisiään. Lopuksi raahattiin etteisestä yhessä lahjat ammeissa. Paljon perheenjäseniä keille antaa ja keiltä lahja saaha.. Pakettien määrä oli siis melekonen.

Joroisissa 2003. Sisaruksista puuttuu vanhin kuvasta.

2004 - Kaitainen
Jouluna 2004 kuten edeltävänäki jouluna oltiin melkein koko perheen voimin isän luona Joroisissa. Olin justiin paria kuukautta aiemmin alkannu veggaaniks, joten ruokavalioni sai muutaman pikku sodan aikaan. Brasilian sisko miehensä kanssa oli saapunnu paikalle, mutta muutama sisarus tais olla jossai omien puolisoittensa kanssa. Luppauksista huolimatta iskä ei jättäny imellettyjä perunoita vege-versiotani varten vaan kaato suoraan päälle lehmänmaidot. Tofulleni naljailtiin ja oli aika ulkopuolinen olo. Äiti tuli paikalle vasta illalla ja sekin masensi. Harmitti ettei perhejoulu ollut kokonainen ja että minnuu itketti normaalijoulua enemmän. Iskä tais antaa lahjaksi Lidlistä hankittuja joulukoristeita vai olikohan tällä kertaa jotkii halpa-colat ja suklaat tiedossa.. Enhän ollut vuosiin juonut limsaa ja syönyt suklaata. Mutta kiitos!

2005 Puerto de la Cruz
Olin varrautunnu viettämään jouluni edellisvuoden harmaasta joulusta huolimatta vielä Suomessa. Sittenpä iskä varas äkkilähön Kanariansaarille ja meinas että ottaa mukkaan minut, Jeremiaksen ja Melissan (eli kaheksanlapsisen perheemme kolome pienintä lasta). Mikä jottei! Jouluaattona oli jännää kun syötiin ranskalaisia ja palmua hotellin buffetissa, uitiin meressä ja pelattiin koripalloo sattumalla samassa kaupungissa olevien tuttujen kanssa. Koska kirkko on minulle tärkee juttu, varsinkin joulu-, niin mentiin ensin porukalla suomenkieliseen joulumessuun ja vielä keskiyöllä katolisseen, espanjankielisseen palavelukseen. Jännää olj!

Jerkku töihin ja mulle viiniä.

2006 London
Seuraavan joulun tiimoilla eräs Livejournal-kaverini (Livejournal = nettipäiväkirja) etti itselleen matkaseuraa jouluksi Lontooseen ja minähän ilmottauduin. Hän sitten vähän aktiivisempana hoiteli meille hostellit ja makselin sille tilisiirtona omia kustannuksiani. En ollut aiemmin edes kysseisen henkilön kanssa aikaa viettänyt, joten ehkä vähän riskialtista oli mennä reissuun. Meinas meillä aika monesti mennä sukset ristiin, kun seurani valitti vähän väliä jostakin ja kivahteli minulle jos puutuin hänen omituisiin reittivalintoihinsa. Viikon päivät kuitenkin jaksettiin toisiamme hyvin. Joulupäivänä istuttiin hostellin "olkkarissa" viettämässä hostellilaisten joulua, tutustuin mukaviin ihimissiin ja käytiinpä muuten lomamme aikana The Pipettesin keikallakin.

2007 - Ireland: Galway & Belfast & Dublin
Jouluksi 2007 lähdin silloisen paita-perse-parhaan ystäväni kanssa Irlannin maille. Dublinissa surffattiin näyttelijämiehen luona, mutta Galwayssa ja Belfastissa oltiin hostellissa. Parin viikon reissut oli meillä ja mukana apuna oli ystävän Lonely Planet. Muistan miten yllättävän rentoina oltiin bussissa matkalla Galwayhin, vaikkei ollut mittään tietoo tulleeko sopimamme couchsurfing-miekkonen vastaan vai jäisimmekö tyhjän päälle. Ei tullu vastaan, mutta paikallinen opasti meidät sopusuhtaiseen hostelliin. Tällä reissulla näin dublinilaisessa kauppakeskuksessa Harry Potterista tutun Evanna Lynchin (Luna Lovegood). Irlannin kuvat otin kertakäyttökameralla, enkä löydä niitä nyt mistään, koska oon pistänny selvästikin liian hyvvään talteen.Ihan okei varmaan, koska en ole ystävän kanssa ennää missään tekemisessä ja kyllä niitten kuvien kahteleminen varmaa vähä kirpasis.

2008 - Latvia: Riga & Jūrmala
Olimme suunnitelleet Italian joulua porukalla, johon kuului lisäkseni silloinen tyttöystäväni, pikkusiskoni sekä paras ystäväni. Paras ystävä alkoi kuitenkin empiä ja sammoihin aikoihin myös sisko.. niinpä siis tyttöystävän kanssa matkaan! Latviaan oli lennot hyvin halavat. Assuimme koko ajan vaan muitten nurkissa ja pisin aika vietettiin erräässä veggaanikommuunissa. Yhteensä parin viikon matkaan sisältyi vähän turistina olemista mutta sitäkin enemmän sisällä leffojen kahtomista, uusien ruokalajien kokkeilemista sekä paikallissiin tutustumista.

2009 - Kuopio / Puola: Warszawa & Kielce
2009 jouluna olin seurustellu puoli vuotta Katrin kanssa. Mietin että voisin sittenkin viettää Suomessa perhejoulun. Edelliset vuodet nimittäin perhejoulut olivat olleet suhtkoht onnistuneita ja olin vähän katteellinen ulkomailta käsin. Tultiin Kuopioon Katrin kanssa huomataksemme, että Mirja ja Melissa olivat lähtenneet jonnekkiin kylypyllään ja muilla oli joku ihan muut gathering jossain kauempana. Myö Katrin kanssa duunattii kahestaa jouluruuat ja ootettii äiti meiän kanssa juhulaa viettämmään. Katri piti pakotta joulukirkkoon, eikä äiti saannu aikasiks tulla kirkkoonkaa asti. Illalla oli ihan kivat hetket kolomestaan, mutta kaipaamani joulun tunnelma ja perhe puuttui. "No more", mietin. Uuden vuoden jälkeen kävin nuolemassa haavojani yksin Puolassa viiden päivän mittaisella reissulla. En osannut kieltä ja oli kylmä ja olin kovin yksinäinen.

2010 - Tampere / Edinburgh
Vuonna 2010 sain Katrin houkuteltua mukkaani joulumatkalle. Matka tyssäs alkuunsa kun mentiin lentokentälle ja ootettiin seittemän tuntia ennen ku tuli kuulutus, jotta: "Lento Edinburghiin on peruttu." Tässä mietteitäni siltä ajalta:

"Jos joku joskus on ihimetelly, miksen mainostele matkojani ym. ni JUST näitten tämmösten mahollisuuksien takia. Siispä eilettäin matkamme kohti Skotlantia alako. Oltiin hyvissä ajoin hereillä, jotta ehittiin hoitaa asioita vielä ja käyvä pankissakkii valamiiks puntia hakkee. Juna oli ihanasti vaan kymmenen minnuuttia myöhässä. Mielissään. Tatuointiin (uusi ompi pohkeessa) sattu vaan hirveesti ja puoli-itkin välillä. Tampereen viimaa vastaan urhoollisesti taisteltiin ja käytiin tikuilla vetelemässä nuudelit nassuun. Olin kirjottannu esimerkillisesti aikataulut ja osotteet päiväkirjaani. Pirkkalan lentoasemalla oltiin jo kuuelta, vaikka lennon oli tarkotus lähttee 21.35.

Nii just elikkä siinä ehittii jo kerran mennä kaikki jonnoon, kunnes tuli kuulutus, että Ryanairin lento on myöhässä. 'Lisää infoa puolen tunnin kuluttua.' No sen ajan jäläkeen tuli jopa niinki hyvä tietopaketti ku 'Lisää infoa puolen tunnin kuluttua' ja vielä puolen tunnin kuluttua ja tuntu, että ei tästä kyllä kessää tuu. Sitte kalahtikkii kovat sanaset: 'Ryanairin lento Edinburghiin on peruttu.'  Minulle ei oo vielä eläissäin nuin käynny. Yritin pyssyy mahollisimman tyynenä, varsinkii ku Katrin naama ei enteilly hyvvää. Siirrettiin kuitenki lento sunnuntaille, vaikka sitte saataskii olla vaan kolome päivää Skoteissa. Ketutti maksaa Tampereelle takas se kuus euroa. Meinas tulla oksennus ku tuli niin hirvvee paniikki siitä, että mihi mentäs. Kuka nyt ottas nurkkiisa joulun ajaksi kahta tyyppiä?! Yritin vähän josko lankomiehen porukat, mutta langon sisko laitteli viestiin, jotta: 'No voitte te tänne tulla, jos ei oo muuta.. mut ei se ois kyllä hirveen mukavaa, ymmärrät varmaan, ku otetaan ajat huomioon..' Fuck you en todellakkaa oo sinne meitä raahaamassa! Oli hirveen vaikkee pittää tyyneyttä yllä ku olin niin kauhuissani tulevista yöpaikoista. Ei auttanu Katrin äpätys vieressä, ei. Onneksi, oi onneksi, Camo tarjosi kotokoloaan. Kiitos vielä hirveästi siitä, you made our days! Tietäisitpä vain, tais tulla yöpallaa laitellessa itkunpoikasta."

Kolome päivää saatiin Skotlannin mailla olla ja siellä katottiin taas vaan leffoja hullusti, sillä majotuttiin minun vanahan tutun luona joka itse oli Ranskassa. Sillä oli kiva Alfred Hitchcock-boxi kotonaan.. Lisäks käytiin kiertelemässä kaupoilla ja tutustuttiin yhteen couchsurfing-miekkoseen, joka piti meille pikku Edinburgh-kierroksen ja jonka vaimo teki meille maistuvan päivällisen.

2011 - istanbul & Ankara
Männä vuoden jouluun mennessä oli ehtinny kertyä jo liian pitkä aika siitä ku olin viimeks Turkissa, suomeksi sanottuna 2,5 vuotta. Olihan Katrinkin jo aika nähdä toinen kotimaani.. Jotta istanbulliin siis! Siellä oltiin kahen eri tyypin luona, ensimmäinen oli saksalainen vaihtarilesbo ja toinen aktiivinen turkkilaismiekkonen, joka vei meitä mielenosotuksiin ja opasti Turkin Setan tapaseen yhistykseen. Käytiin sitten Ankarassakin, jossa asuttiin vanahan kaverini luona. Muita tuttuja ei nähtykään, kun justiin oli menny polut ristiin tai sitten kaveri oli ulukomailla/armeijassa.

Joulu 2012..
Jotkut jo tietää, mutta en viitti tässä vielä kertoo minne ollaan menossa Katrin kanssa. Sen vaan sanon, että yöpaikka on varmistettu vaan kahelle yölle ja perjantaina on meillä jo lähtö tuolle viikon tripille. Lallalalalala. Tännään voisin hinkata Couchsurfing.org-sivut taas ihan täysillä............................. PANNIIKKI! Peukut pystyyn.