maanantai 8. huhtikuuta 2013

tänään jumpalle!


Edellisessä kirjoituksessani lainailin erästä blogi-kirjoitusta, jossa parodioitiin fitness-bloggailua. Toivottavasti joku muukin kuin minun lähimmäiseni ymmärsivät, etten ollut kirjoituksesta mitenkään suuttunnu. Eräs jopa väitti minun lyttäilleen kirjoitusta! Kaikkea kanssa. Minusta kirjoitus oli hauska. Tarkoituksenani oli vaan pohtia, miten tää fitness-ihkutus todellisuudessa nykyään mennee.




Olen kurkkua myöten täynnä ihimisiä, jotka eivät muusta ku reenauksesta puhu. Varsinkin ns. mainostus on ärsyttävvää: joka ainoa (tai ainakin joka toinen) fb-päivitys liittyy jollain tavalla liikuntaan ja sitten on tietenkin tämä instagram, jossa sali-kuvia vilisee enemmän ku on laissa sallittua. Eihän tuollainen kettään vahingoita, mutta ylleensä nämä "mainostajat" kärsivät ulosantinsa yksipuolisuudesta. Sali-kuvat toistavat toisiaan ja ihan tosi, ei kettään kiinnosta lukkee miten oot taas käynny siinä ja siinä jumpassa ja miten taas oot menossa salille. Se on oikkeestaan ihan sama mikä se aihe on. Jos sitä tullee liikaa niin ei sitä jaksa. Eräs kaverini mäni inttiin eikä muusta ennää päivittänny, joku tullee raskaaksi ja sitten sitä mahakuvvaa tunkee joka tuutista ja rv++ sitä ja tätä ihkudaa. Luoja armahtakkoon.


Mää mainostelin sillon ku alotin aktiivisemman elämäni. Olin niin onnellinen siitä, että olin löytänny jottai niin ihanaa. Loppu siihen tuli sillon kun eräs nimeltämainitsematon eksäni yhtäkkiä avasi fb-chat-keskustelun tulenkivenkatkuisena: "Varmaan kaikkia sun 800 'kaveria' kiinnostaa miten treenaat joku 500 kertaa viikossa ja oot olevinas niin paljon parempi!" Tällöin statuksissani en ennee erityisemmin hehkutellu, mutta heiaheia-treenipäiväkirjapalvelussa julukasemani jutut tuli automaattisesti myös Facebook-sivuilleni. En tiiä mikä eksääni riso. Varmaan sitä eniten ärsytti se, että se ei itte ennää harrastanu liikuntaa ja joutu pakolla seinältä lukkee minun urkkailut. Vaikka eksäni -tietenkin- on ärsyttävä ja tyhmä niin tuossa asiassa se oli oikeassa. Heiaheia-päivitykseni eivät nykyään näy kuin niille, jotka ovat oikeasti niistä kiinnostunneet.

Terkkuja siis eksälle.

Huomasin myös edellisessä kirjoituksessani pienen väärintulkitsemisvaaran. Kirjoitin henkilöistä A ja B, joista A on ylleensä miespuolinen kaappi ja B fitness-tsirpula, joka pukeutuu Better Bodiesiin päästä varpaisiin. Todellisuudessa nämähän ovat salin vähiten ärsyttävät ihimiset.. Hyö ylleensä ovat hyvin omissa oloissaan ja ovat hyvin tietosia siitä mitä tekevät. Harvemmin syyllistyvät ylihötkyämiseen ku vertaa jumppamimmeroihin. 




Henkilö B ei ole ärsyttävä siksi, että hänen vaatetyylinsä poikkeaa omastani tai että hän näyttää kavereittensa kanssa keskenään samalta. Ihimiset saa näyttää miltä vaan itte haluavat ja käyttää vaikka jätesäkkiä mekkonaan, jos siltä tuntuu. Henkilö B on silloin ärsyttävä, kun hän on jo niin omissa oloissaan, ettei pääse edes hetkeksi kuplastaan ja moikkaa kanssareenaajaansa. Ei edes silloin kun hän on täysin kahdestaan kello viiden aikaan aamulla puurtamassa ja mennee salikaverin viereen ähkimmään. Olen vahvasti sitä mieltä, että salilla toiset pittää huomioida. Jutteleminen on vappaaehtosta, mutta huomioiminen edes hymyllä (jos kissa on vienny kielen) on pakollista. Amen.



Henkilö A puolestaan on ärsyttävä silloin kun hän väheksyy ryhmäliikuntatunteja. Kaikkia. Aina. Tulin siihen tulokseen, että voisin kirjoittaa mielipitteeni jumppajumpista.

Onko ryhmäliikuntatunneissa mittään järkeä? En suostu käyttämmään sannaa "jumppa", koska koen sen halventavaksi varsinkin joistain tunneista puhuttaessa. Jumpasta tullee mieleen sellainen aerobic-tyylinen "sivu viereen, takaisin, tuplat lähtee sivulle ja kädet mukaan!" Sitten kun puhutaan vaikka kuntonyrkkeilystä, BodyCombatista tai BodyJamista niin "jumppa" ei kuulu sanastoon. 

Ryhmäliikuntatunnit käyvät varsinkin sellaisille, joittenka tarvihtee pudottaa painoaan. Ylipainoisen saattaa olla vaikkeeta saaha ittesä liikkeelle ja monesti on kenen tahansa meistä heleppo mennä vaan sieltä mistä aita on matalin. Jos ohjaaja salilla on tarpeeksi armoton, voi tunnista saaha täydet tehot irti. Sammoin monet liikuntaa karttaneet eivät välttämättä tiiä mittään lihaskuntoliikkeitä ja venytyksiä valamiiks.  Joiltain tunneilta oppii perustiedot ja -taidot ja saa uskallusta ehkä alottamaan omankin treenin vaikka kuntosalin puolella. Jos henkilö tykkää salinsa ryhmähengestä eikä hänellä ole mitenkää suuria tavotteita, on ryhmäliikuntatunnit lämpimästi suositeltavia. Kuitenkin liian moni tuntuu jumahtavan siihen ns. jumppa-maailmaan.


Omat henkilökohtaiset ryhmäliikuntasuosikkini ovat toki BodyCombat, se on varmaan lukijoille käynytkin ilmi, spinning (tiettyjen ohjaajien) sekä BodyBalance. Zumbasin niin kauan kunnes huippuohjaajamme läks salilta jättäen jälkeensä vain pienet pölyhiukkaset uppeista tanssitunneista (kyllä, ne olivat _tanssi_tunteja), BodyJamia oon jaksannu vaan pari kertaa vuodessa (syynä kyllästyminen koreografiaan) ja muuta ryhmäliikuntaa en ehi ees harrastaa muitten treenien päälle. Tokihan olen vaikka mitä ainakin kerran kokeillut.. jopa meinasin piakkoin Bailamama-nimiselle tunnille mennä ihan huvin vuoksi vaan! Nimensä kylläkin on hyvin luotaantyöntävä tällaiselle androgyynille trans-henkiselle ihmiselle, mutta sana "vulvajumppa" voisi olla vieläkin vähemmän houkutteleva joillekuille.


Summa summarum, tuloksia himoitsevalle henkilölle yltiömääräinen ryhmäliikuntahinkuttelu ei sovi. Jos yhessä liikkuminen on mukavaa, kannattaa kuitenkin pittää liikunta-lukkarissa jottain ohjattujakin tunteja. Niin kuin jo aiemmin sannoin, on muistettava pittää kohtuus kaikessa. Äläkää pitäkö idolina hyvin maineikkaasti laihtunutta Raakel Lignelliä, sillä mikäli muistan hänen viikkotreeninsä oikein, ne olivat juuri sitä "neljä ohjattua tuntia päivässä" -lajia. Uskaltakkaa kokkeilla uusia juttuja ihan vaan jotta pyssyis elämä raikkaana. Ei muuta tällä kertaa!

6 kommenttia:

  1. Itse käyn pumppi- ja muissa lihaskuntotunneilla, kun salilla käyminen on sellaista oleilua nykyään. Aikoinaan kävin kovinkin aktiivisesti ja tykkäsin, mutta sitten eksyin naisten saliketjun asiakkaaksi ja huh huh, anteeksi nyt vaan kaikille, mutta se, että tekee 1,5kg painoilla haukkareita ja sitten katsoo peilistä itseään ihaille, ei ole mun juttuni yhtään. Koin siis paremmaksi siirtyä sinne salin puolelle, jossa on mahdollista ladata tankoon kerralla enemmän kuin 10kg yhteensä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oot siis ilmeisesti vieläkin naisten saliketjun asiakas? Käväsin kerran yhellä kääntymässä ihan tutustumisen vuoksi ja jäi sellanen kuva että irtopainoja ois siellä vaan kymppiin asti olluna. Miten sinun salilla? Jos meinaa lihaksia semmosessa paikassa kasvattaa ni.. lycka till. Jännä juttu.

      Poista
  2. Juu, ryhmäliikuntatunnit on jees ja varsinkin vetäjä ratkaisee viihtyykö niillä... Mutta kyllä mä sanaa jumppa-käytän...ihan vain just sen takia että se tuo joillekin mieleen kasariluvun Zane Fonda- tai Anne Sallylä-jumpat....vaikka tarkoitankin itse BodyCombatia tai BodySteppiä....

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oon justiin muuttamassa vakituisesti eri kaupunkiin, jonka salilla oon nyt ollu vaan vierailijana. Kyssyin yheltä salitoverilta hyvvää ohjaajaa kun kotisalilla spinning-tunnitkin valitsen pelkästään erinomasen ohjaajan takia. Se sano minulle (kipakasti): "Anteeks vaan mutta itsehän käyn salilla itseni takia enkä ohjaajan perässä!" Ohjaaja vaikuttaa kyllä tosi paljon tunnin laatuun!

      Poista
  3. kirjottajan omista menneisyyden kokemuksista johtunee kammo jumppa sanaa kohtaan ;). Itse en käy ryhmäliikunnoissa (pari kertaa käynyt spinningissä vuosia sitten), eikä lähitulevaisuudessa ainakaan ole suunnitelmia mennä. Kuitenkaan ei minulla mitään niitä vastaan ole.

    "Tuloksia himoitsevalle henkilölle yltiömääräinen ryhmäliikuntahinkuttelu ei sovi" Tuosta lainauksesta helposti voisi ymmärtää, että ryhmäliikuntatunnit eivät toisi tuloksia. Tarkoittanet varmaan, että lihasten ja voiman kasvatuksen kannalta ryhmäliikunnan yltiömäinen harrastaminen ei ole optimaalia, sillä kyllä pelkästään "jumpillakin" varmasti pystyy pysymään hyvässä kunnossa / kohottamaan kuntoaan / pudottaa painoaan. Se vain riippuu siitä, minkälaiset tavoitteet ovat.

    Joitakin ryhmäliikuntoja niistä voisi verrata esim. joihinkin joukkueurheilulajeihin, kuten koripalloon, lacrosseen, säbään jne. ja niitäkin aktiivisesti harrastavilla on melkein aina hyvä (aerobinen) kunto ja tuloksia tulee ainakin lajissa kehittymisessä. Mutta jollekkin kuka ei ole koskaan harrastanut liikuntaa, on paljon pienempi kynnys mennä juurikin sinne ohjatulle tunnille, kuin etsiä jotain keski-ikäisten aloittelijoiden koripalloryhmää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minun mielestä sanalla "jumppa" on vaan jotenkin niin halventava merkitys. Aina puhutaan että mennään jumppaamaan kun tehhään jottain helppoa, jossa ei yltiöpäisesti hikoilla. Lisäksi "jumppa" on jotenkin niin epämääräinen sana ja sitä käytettään paljon. Mukavampi tietää että joku on menossa vaikka pilatekseen ku jumppaan.

      Tuossa lauseessa tarkotin lähinnä sitä ylitekemistä ("yltiömääräinen" ja "hinkuttelu"). En tosiaankaan ole sitä mieltä etteikö ryhmäliikunnassa voisi saada tulosta aikaan. Eihän siitä voi olla mittään eri mieltäkkää. Kyllä minullakkii on spinningissä hapenottokyky niin paljon vahvistunnu, että!

      Kiitti muuten kommentista :-)

      Poista